לוגו של חברת קארבייאר

יש לכם רכב למכירה? התקשרו לקבלת הצעת מחיר משתלמת

מה עושים אחרי תאונה

כאשר אנחנו מדברים על תאונות דרכים, סדר העדיפויות לאחר התאונה הוא קודם כל טיפול בפגיעות גופניות ורק לאחר מכן הפעלת הביטוח, אלא אם כן מדובר בתאונה ללא נפגעים, אז נרצה קודם כל להפעיל את הביטוח ולהחליף פרטים עם הנהג השני.

איזה פרטים חייבים לקבל מכל אחד מהנהגים?

  • שם מלא
  • כתובת
  • מספר תעודת זהות (בקשו מהנהג השני שיציג לכם את רישיון הנהיגה שלו על מנת לוודא שאכן מדובר בו…)
  • מספר פוליסת ביטוח הרכב לאחר שווידאתם שהביטוח בתוקף
  • שם החברה המבטחת ו/או סוכן הביטוח
  • מספר הרכב והצבע שלו
  • טלפון

החלפת פרטי ביטוח בתאונה ללא נפגעים או לפני פינוי לחדר מיון בתאונה קלה

החלפת פרטי ביטוח היא הדבר החשוב ביותר לעשות מיד לאחר התאונה על מנת שתוכלו לכסות את הנזקים הכספיים שנגרמו לרכב שלכם ולרכב השני.

במידה והרכבים חוסמים את הדרך, חשוב לפנות אותם כמה שיותר מהר על מנת שלא יפריעו לתנועה, אך קודם כל לצלם לפחות כמה תמונות סטילס.

תיעוד התאונה

כמו שציינו, חשוב מאוד לתעד את התאונה ולצלם את הנזק לכל אחד מן הרכבים. באופן הזה, קל יותר להצביע על הנזקים שנגרמו בזמן התאונה ולמנוע מצב בו מנסים לתבוע אתכם גם על נזקים שאולי יגרמו לאחר מכן ואפילו נזקים ישנים.

אם יש לכם מצלמה ברכב, שלפו ממנה את התיעוד של התאונה.

מה עושים במקרה של תאונה עם נפגעים?

במקרה של תאונה עם נפגעים, ואפילו אם יש לכם רק את החשד הקטן שבקטנים  שספגתם פגיעה גופנית, עליכם לבצע מספר פעולות:

1.במידת הצורך להזעיק מגן דוד אדום (כל ההוצאות יכוסו על ידי חברת הביטוח).

2.לבקש את הפרטים של הנהגים המעורבים (או לבקש ממישהו אחר לעשות זאת) וגם שמות של עדי ראייה שהיו במקום.

3.לבקש מן המשטרה שתגיע למקום התאונה ותתעד את הזירה על מנת להפיק אישור על התאונה. מה שיקל עליכם לטפל בכל עניין הביטוח.

4.לפנות לחדר מיון – חשוב לפנות בהקדם לחדר מיון גם אם אתם מרגישים שהכול בסדר וחטפתם מכה קלה. הסיבה היא שככל שתקדימו להגיע יהיה קל יותר לזהות פגיעות פנימיות קשות יותר או כאלו שלא הרגשתם אותן בשל הבלבול וההלם שלאחר התאונה.

 מעבר לכך, כל עיכוב מצדכם יוכל לשמש את חברת הביטוח על מנת לטעון שהנזק שנגרם לכם אינו כה חמור כפי שאתם טוענים.

מה קורה אם אחד הנהגים מסרב למסור את פרטיו או אין את מי לתבוע?

חשוב לדעת שהחובה להחליף פרטים היא לא חובה חוקית, אך במקרה והנהג השני מסרב באופן ברור למסור את פרטיו למרות שנגרם לרכב שלכם נזק משמעותי או שראיתם אותו מבצע עבירת תנועה חמורה, אתם יכולים להזמין משטרה (מוטב במקום ציבורי…).

בכל מקרה, אל תחתמו על שום "הודאה באשמה" בשל לחץ או פאניקה, אלא אם ברור כי אתם האשמים בתאונה (לדוגמה, נכנסתם בנהג אחר שעמד ברמזור מאחורה מכיוון שלא שמרתם מרחק).

אם מדובר בתאונת פגע וברח, ניתן לתבוע את קרן "קרן קרנית". קרן קרנית טובה גם למקרים בהם גיליתם בדיעבד שלנהג השני אין רישיון או ביטוח חובה בתוקף ולכן אין למעשה את מי לתבוע… באתר קרנית תוכלו לראות האם התאונה עומדת בקריטריונים.

קביעת האשמים בתאונה והפעלת הביטוח המקיף או ביטוח צד ג'

על מנת להפעיל ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף ולפצות את הנהג השני, חברת (או חברות) הביטוח יקבעו מי אשם בתאונה. במקרים מסוימים ייתכן שמי שיקבע זאת יהיה בית המשפט שייקח בחשבון בין היתר את התנהגות הנהגים (לדוגמה, נהיגה רשלנית ועבירות תנועה קודמות), חומרת הנזקים ועדויות או תיעוד של התאונה.

איך תובעים את צד ג' של הנהג האחר או הנהגים האחרים?

מלבד החלפת פרטים, יש גם להזמין שמאי מטעם חברת הביטוח של הצד הפוגע (או שמאי אחר אם חברת הביטוח מאשרת זאת). בנוסף לכך חשוב לשלוח אל חברת הביטוח מסמך הנקרא "אי הגשת תביעה".

מסמך זה מאשר שאתם תובעים אך ורק את החברה של הצד השני מכיוון שאתם לא יכולים לתבוע את שני הצדדים בו זמנית.

עוד מסמך שיש להוציא במידה והוא רלוונטי הוא מסמך העדר תביעות לחברת הביטוח שלכם.

מה עושים אם לאחד מהנהגים יש אך ורק ביטוח חובה?

במקרה ולאחד מהנהגים יש רק ביטוח חובה, חברת הביטוח של הצד השני תחייב אותו בפיצוי לנזקי רכוש של הצד השני. במידה ולא יוכל לשלם או יסרב, חברת הביטוח תוכלו להפעיל נגדו אמצעים משפטיים שעשויים להגיע עד להוצאה לפועל.

האם יש לי דרך להקטין את גובה הפיצוי (ולמה הוא נראה מנופח)?

למרבה הצער, בשוק הישראלי קיימים עיוותים בכל הנוגע לנזקי רכוש, בין היתר מכיוון שעל פי החוק השמאים מחויבים להעריך את הנזק על פי מחיר המחירון ולא מחיר התיקונים המקובל בשוק.

בטבלה למטה, שנלקחה גם היא ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, אפשר לראות את היחס בין התביעות שחברת הביטוח שילמה לבין גובה הפרמיות שהיא גבתה. ככל שהיחס הזה יותר גבוה, כך הרווחים נמוכים יותר, וזה בדיוק מה שקורה בשנים האחרונות: רווחי חברות הביטוח נשחקים והפרמיות עולות.

שיעור הנזקים בענף ביטוח הרכב

אבל יש גם דרכים לשלם פחות: עליכם לבדוק היטב מה הנזק שנגרם לרכב השני ועל פי איזה חישוב. לדוגמה, ירידת ערך ובדיקת שמאי הן חלקים מהותיים מהחישוב הזה, אך אספקת רכב חלופי לרוב לא, ועדיין יש חברות ביטוח שכוללות אותו…

במקרים של נזקים גדולים במיוחד שמגיעים לעשרות אלפי שקלים ואף מעבר לכך, לעיתים כדאי לשכור עורך דין שיוכל להקטין את סכום התביעה או להגיע להסדרי פשרה ותשלומים.

כמה תאונות דרכים יש בשנה בישראל?

תאונות דרכים עלולות לפגוש אתכם באופן אישי (שלא נדע מצרות…), הנה כמה נתונים מעניינים שפורסמו על ידי על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת לגבי שנת 2022 (השנה העדכנית האחרונה לרגע כתיבת שורות אלו).

  • בשנת 2022 התרחשו בישראל בסך הכול 10,284 תאונות דרכים.
  • רוב תאונות הדרכים (7,735) היו קלות.
  • 68% מכלל התאונות התרחשו בדרכים עירוניות.
לוח תאונות דרכים לפי חומרה

תיקון הרכב לעומת מכירה לפירוק

באופן כללי, אם יש לכם ביטוח מקיף, חברת הביטוח תבדוק האם ניתן לתקן את הרכב (אובדן להלכה) או האם מדובר ברכב שלא ניתן לתקן אותו (אובדן גמור, "טוטאל לוס").

במקרה של אובדן גמור, הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא למכור את הרכב לפירוק. גם במקרה של אובדן להלכה עליכם לקחת בחשבון שהרכב כנראה לא יחזור להיות מה שהיה והערך שלו יירד באופן משמעותי בשוק היד השנייה. לכן יכול מאוד להיות שישתלם לכם יותר למכור גם אותו לפירוק ולא לתקן אותו.

שאלות נפוצות

בישראל קיימים שלושה סוגי ביטוח לרכב: ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'. הנה תזכורת קצרה לגבי המשמעות של כל אחד מהם:

ביטוח חובה – ביטוח שחובה לעשותו ולהחזיק את הפוליסה שלו באופן קבוע ברכב. הביטוח מכסה בפני נזקי גוף, לא משנה מי היה האשם בתאונה.

ביטוח מקיף – ביטוח שמכסה כל סוג של נזק לרכוש: תאונה, גניבת רכב, נזק מכני לרכב עצמו וגם נזקים של צד ג' (הנהג או הנהגים האחרים שהיו מעורבים בתאונה).

ביטוח צד ג' – ביטוח לרכוש של צד ג'

כפי שאפשר לראות, ביטוח מקיף כולל גם ביטוח צד ג', אך הוא יקר יותר. מסיבה זו מי שנוהג ברכב ישן יחסית או שאין לו את האמצעים הכספיים לעשות ביטוח מקיף, לפעמים יעדיף לעשות רק ביטוח צד ג'.

רצוי מאוד לעשות לכל הפחות ביטוח צד ג'

מה היה לנו עד עכשיו?

איתי ברנר כותב תוכן

אודות איתי ברנר - כותב התוכן

כותב תוכן מאז 2010, בוגר תואר ראשון בהצטיינות בטכנולוגיות אינטרנט (מידענות) ומדעי החיים מאוניברסיטת בר אילן. במהלך השנים עבדתי עם לקוחות פרטיים ועסקיים, אתרי גיימינג (Vgames, גיימר), וחברות לשיווק באינטרנט.

מאמין שכל תוכן נועד לשפר את האתר, לא סתם להיות מונח בבלוג או פינת מאמרים כדי למשוך אליו את גוגל. אני לא מחלק את המאמרים שאני כותב לפי רמות ותמיד מכוון הכי גבוה שאפשר!

התחייבות למחיר הוגן ומשתלם

אתם כבר כאן.. לקבלת הצעת מחיר עבור מכירת הרכב התקשרו!

שלח הודעה
1
היי כאן הווצאפ של חברת CarBuyer!
יש לך שאלה על פירוק רכבים?
נשמח לענות :)
Call Now Button דילוג לתוכן