אחזקת רכב פרטי בישראל היא לא עניין פשוט וגם לא זול. ועם תחבורה ציבורית בחלקים גדולים מהארץ, לא נראה שנוכל לוותר על המכוניות הפרטיות בזמן הקרוב…
אז כמה עולה להחזיק רכב בשנה לפני החזרים שונים ומתי כבר עדיף למכור אותו כמשומש?
החשודים המיידים הם אגרת הטסט, הדלק והבדיקה במכון הרישוי, אבל בטבלה למטה תוכלו לראות שזה ממש לא הכול…
עלות | הערות | |
---|---|---|
ירידת ערך רכב | 13%-15% מעלות הרכב | אחוז לשנה מהמחיר בו נקנה (ראו פירוט בהמשך) |
אגרת רישוי | בין 801 ₪ ל-5062 ₪ | נכון לאפריל 2024, ראו טבלה מפורטת בהמשך |
בדיקה במכון טסטים | 96 ₪ | |
אגרת רשות השידור | 150 ₪ | |
בדיקה לפני טסט (לא חובה) | בין 200 ₪ ל-800 ₪ | בדיקה בלבד ללא תיקונים |
בדיקה בלבד ללא תיקונים | בין 450 ₪ ל-800 ₪ | |
תקלות שוטפות ברכב או לאחר בדיקה | קשה לצפות | ראו בהמשך |
אגרת רשות השידור | ₪ 150 | |
דלק לשנה | ₪ 10,000 | על פי ממוצע 15,000 ק"מ נהיגה |
הטענה של רכב חשמלי בלבד | 1,500 ₪ | נסיעה של 15,000 ק"מ |
ביטוח חובה | 1,500 ₪ | ממוצע |
ביטוח מקיף סטנדרטי | 3,000 ₪ | ממוצע |
המסקנה היא שאין איזשהו מספר קסם. לכן הכי חשוב לשמור תיעוד של כל הטיפולים, במיוחד אם אתם מתכננים למכור את האוטו.
ירידת ערך הרכב הוא המלך העירום שהרבה לא רואים מכיוון שהוא משפיע על סכום הכסף שתאבדו על הרכב כל שנה.
ירידת ערך הרכב משתנה מדגם לדגם. לפי הנתונים של חברת ביטוח "הפניקס" . בשנתיים הראשונות מדובר על ירידה של 15% בממוצע. בשנה השלישית אנחנו מדברים על 14%. לאחר מכן ועד השנה העשירית מדובר על פחות או יותר 13%.
זכרו שהכול מצטבר אט אט…
כמובן שיש להוציא מקרים יוצאי דופן כמו רכבים אחרי תאונה.
אגרת הרישוי ומבחן הטסט
אגרות הרישוי אותה אנחנו משלמים משתנה על פי גיל הרכב ועלות הרכב בזמן רכישתו. עלות הרכב משפיעה באופן ישיר על הקבוצה בו הוא נמצא ולכן ייתכן שהוא יעבור קבוצה במהלך החיים שלו, הקבוצה נקבעת על פי שווי הרכב.
מנגד, רכב שגילו מעל 19 שנה צריך לעבור טסט פעמיים, אך מחיר הטסט אינו כפול.
שימו לב: החל מינואר 2025 משרד התחבורה יבטל את ההוזלה לרכב חשמלי באגרת הרכב, כך שהאגרה לרכבים יקרים עשויה לקפוץ באלפי שקלים!
הנה הטבלה המלאה נכון לאפריל 2024:
קבוצה | עד 3 שנים | 4 עד 6 שנים | 7 עד 10 שנים | 10 שנים ומעלה |
---|---|---|---|---|
1 | 1194 | 1046 | 917 | 801 |
2 | 1519 | 1325 | 1161 | 1015 |
3 | 1831 | 1602 | 1403 | 1224 |
4 | 2185 | 1857 | 1580 | 1342 |
5 | 2502 | 2061 | 1701 | 1406 |
6 | 3552 | 2664 | 1998 | 1495 |
7 | 5062 | 3542 | 2479 | 1737 |
לזאת יש להוסיף את אגרת תאגיד השידור (רדיו…) בסך 150 שקלים.
"טיפול 10,000" (15,000)
בעבר "טיפול 10,000" נדרש כל 10,000 ק"מ, אך כיום רוב המכוניות כיום יחזיקו גם 15,000 ק"מ, כך שהשם המדויק יותר צריך להיות "טיפול 15,000 ק"מ"
על פי אתר "מדרג", העלות של הטיפול נעה בין 450 ₪ ל-800 ₪.
בטיפול הפשוט יותר מחליפים לרוב שמן מנוע ופילטר שמן. בטיפול מורכב יותר יש צורך לעיתים בפעולות נוספות.
בדיקה לפני טסט
מדובר בבדיקה שבה בודקים במוסך את חלקי הרכב שיכולים "ליפול" בטסט או בעיות אחרות (אם יש חשד). אנחנו ממליצים קודם כל לגשת למוסך ורק אז לגשת לטסט. כבר יצא לנו להיתקל במקרים שבהם מכון הרישוי הוא דווקא זה שחיפף…
בדיקה כזו עולה בין 200 ₪ ל-500 ₪. רצוי ללכת למוסך ששמעתם עליו המלצות מחברים או מכרים. לא כל תקלה דורשת תיקון עכשיו…
תקלות שוטפות או לאחר בדיקה
תקלות "שוטפות ברכב" הן הסעיף הכי בעייתי, ויש לכך כמה סיבות טובות:
- רכב ישן מתקלקל יותר
- תיקונים מעבר לתקופת האחריות והשתתפות עצמית יעלו יותר
- חלפים מקוריים יעלו יותר וגם במשומשים יש רמות שונות של מחירים
- יש תקלות שחייבים לתקן בשביל טסט או הבטיחות, ויש כאלו שאפשר "לחיות איתן".
ניתן כמה דוגמאות:
תקלות שחובה לטפל בהן
1.החלפת פלאגים לטווח של שנתיים שנתיים וחצי – כמה מאות שקלים
2.החלפת רצועת טיימינג (לרוב אחרי 5 שנים) – בין אלף לאלפים ₪
3.מצברים – החל מ-500 ₪ ועד 1,900 ₪ למצברי "סטארט & סטופ" (אלו שמכבים את המנוע בזמן עצירה)…
4.החלפה של שני צמיגים יכולה לנוע בין 800 ₪ ל-1600 ₪, תלוי באיכותם .
"פינוקים"
1.צביעה מלאה של רכב – לרוב מעל ל-5,000 ₪ ולפעמיים אפילו יותר (שריטה שטחית אפשר גם לתקן ב-500 ₪, ויש כאלו שצובעים לבד…).
2.מערכת מולטימדיה עם מסך מגע – תלוי בתמיכה של הרכב. מתחיל מ-2,500 ₪ עם ויכול גם להגיע ל-5,000 ₪ (בשניהם המקרים עם התקנה).
3.מצלמת רכב אחורית סבירה – אזור ה-1,000 ₪ (על פי אתר היבואן של מצלמות סמסוניק הפופולאריות), לא כולל התקנה.
עלות הדלק
ההוצאות על דלק הוא נתון מעט מתעתע מכיוון שהוא מושפע לא רק ממחירי הנפט, אלא גם ממס הבלו, כמה אתם נוסעים וכמובן מהשאלה עד כמה הרכב שלכם זללני ומהם הרגלי הנהיגה שלכם.
לדוגמה, החיסכון ברכב היברידי יהיה גדול יחסית.
אם ניקח בחשבון טווח נסיעה של 15,000 ק"מ בשנה ואת מחירי הדלק האחרונים, העלות הממוצעת היא כנראה באזור ה-12,000 ₪.
חשמל ברכב חשמלי בלבד (EV)
אם אנחנו מדברים על רכב חשמלי בלבד, הצריכה הממוצעת היא 18 קוט"ש ל-100 ק"מ. תעריפי החשמל האחרונים הם 0.55 אגורות לקוט"ש.
בהנחה שאתם טוענים רק בבית, מדובר על סדר גודל של 1,500 ₪. אם אתם מטעינים בתחנות מהירות, החישוב מתחיל קצת להסתבך, אבל העלות תהיה בכל מקרה זולה יותר ממנוע בנזין…
ביטוחים
מעבר לאגרה השנתית ולטסט, הביטוחים הם כנראה אלו שאנחנו הכי מרגישים בכיס, והם עלו בחדות בשנים האחרונות (2021-2023)
כזכור, יש בישראל שלושה סוגי ביטוחים:
1.חובה – מכסה נזקי גוף למי שנוהג לרכב או להולכי הרכב – ממוצע כ-1,500 ש"ח
2.צד ג' וביטוח מקיף (ביטוחי מעטפת) – ממוצע כ-3,000 ₪
הנתונים נלקחו מאתר "כלכליסט"
מה משפיע על מחיר הביטוחים?
- ותק הנהג והעבר והיסטורית התאונות שלו
- מודל הרכב והגיל שלו (יכול להשפיע לשני הכיוונים)
- מערכות הבטיחות שמותקנות ברכב
- מספר הנהגים שמורשים לנהוג ברכב
וגם כמובן כושר המיקוח שלכם (רצוי לפנות לכמה חברות במקביל!)
בשורה התחתונה על כמה עולה להחזיק רכב בישראל
בשורה התחתונה, במינימום שבמינימום אנחנו כנראה משלמים בערך 15,000 אלף ₪ על האוטו שלנו ולפעמיים הרבה יותר.
זו לא בהכרח בעיה כשמדובר ברכב חדש ובמיוחד בשנים הראשונות בהן יש ביטוח יבואן, אבל כשאנחנו מתחילים להתקרב לרכבים שהגיל שלהם הוא דו ספרתי וגם "רואים הרבה מוסך", עלות האחזקה שלו כנראה פשוט לא משתלמת.
בשלב זה סביר גם להניח שיהיה לכם קשה למכור קונים שיעשו את החישוב הזה. אבל אתם לא צריכים לדאוג! אנחנו נקנה מכם רכבים לפירוק בכל מצב.