אחת מהמערכות היותר יעילות ברכב היא המערכת שאחראית על מעבר של מהלכים באופן אוטומטי. הכינוי למערכת הזו הוא "מוח גיר" והמונח המקצועי באנגלית הוא TCM (Transmission Control Unit).
אפשר לחשוב על מוח גיר כמעין מחשב קטן אלקטרוני. רכבים אוטומטים ישנים עדיין השתמשו במערכות הידראוליות פשוטות. זה המקום להזכיר שאם יש לכם אוטו ישן שעומד ללא שימוש, אנחנו מתמחים בקניית כל סוגי הרכבים, כולל רכבים לפירוק.
אז בכמה רכבים נמצא מוח הגיר כיום?
ובכן, ב-2022 נמכרו פחות מ- 3,500 מכוניות ידניות בארץ וסביר להניח שמאז המספרים רק ירדו… בספירה הזו לא הכללנו מכוניות עם גיר משולב (גיר רובוטי), שבו עדיין יש מערכת אלקטרונית שאחראית על החלפת המהלכים לצד אפשרות לשלוט בהילוכים ידנית.
כיצד הגיר האוטומטי מחליף הילוכים בעצמו?
מוח הגיר מבצע מספר פעולות:
- העברת הילוכים – המוח מחליט על העברת הילוך בהתאם לתנאי הדרך, מספר הסיבובים לדקה במנוע (סל"ד), העומס המופעל על המנוע וכמובן המהירות.
- נעילת ממיר המומנט – השליטה על ממיר המומנט מאפשרת להעביר כוח מהמנוע אל הגלגלים (בעבר היה מדובר בקלאץ')
- בחירת מצב נהיגה – אם יש לכם מספר מצבי נהיגה ברכב כמו מצב ספורט, מצב אקו (חיסכון בדלק) או מצב ידני, מוח הגיר הוא הרכיב שמאפשר זאת
- הגנה על הגיר – במקרה והרכב מחליק או נוצר על הגיר עומס יתר, המוח מגן עליו
מוח הגיר המודרני מאפשר נסיעה חלקה יותר וצריכת דלק נמוכה יותר.
ככל שטכנולוגיות הרכב משתפרות, כך גם מוח הגיר נעשה משוכלל יותר, ובדגמים החדשים ביותר הוא אף לומד את סגנון הנהיגה של הנהג ומתאים את עצמו אליו (לכן הוא מתאים גם למכוניות ספורט, שהדגמים האוטומטים שלהן נחשבו בעבר לנחותים).
מה קורה אם יש בעיה במוח הגיר?
כשמוח הגיר לא מתפקד כמו שצריך, ייתכן שתשמעו נקישות, הרכב יחליק, יקפוץ קלות או שהמנוע פשוט יאבד כוח בזמן העברת מהלך. לעיתים הגיר גם "ייתקע" על מהלך מסוים, תחושה מאוד לא נעימה ומלחיצה.
כפועל יוצא מהתפקוד הלא תקין, גם צריכת הדלק תגבר.
התקלות במוח הגיר נובעות בדרך כלל מהחיבורים החשמליים, חיישנים שהפסיקו לעבוד, תקלות בפעולה המכנית של הגיר או תכנות לקוי של המוח גיר (מה שכנראה תרגישו יחסית מוקדם אם מדובר בסדרת ייצור בעייתית…).
מיותר לציין שעליכם לגשת למוסך בהקדם האפשרי כדי למנוע נזק לגיר ובמקרים קיצונים גם למנוע.
כמה עולה לתקן מוח גיר?
ברוב המקרים לא מתקנים רק את מוח הגיר, אלא מבצעים "שיפוץ גיר" מלא (מושג שאולי נתקלתם בו בשיטוט ברשת). הסיבה לכך היא שלא תמיד ניתן לבודד את הבעיה במוח הגיר באמצעות חיבור הרכב למחשב הדיאגנוזה שיש במוסכים, אלא חייבים לפרק את כל כולו.
קיימת גם אופציה להחליף גיר בגיר משומש, אבל רוב המוסכים פחות ממליצים על כך מכיוון שאתם עלולים להחליף כאב ראש אחד בכאב ראש אחר…
מכיוון שכל שיפוץ גיר הוא שונה וברכבים שונים יש גירים שונים, המחיר יכול להתחיל מאזור ה-1,400 ₪ ולהגיע גם למעל 7,000 ₪… לעיתים דווקא תיקונים ברכבים העממיים והפופולאריים כמו "טויטה יאריס" הם היותר יקרים.
עוד דבר שכדאי לדעת הוא שמדובר בתיקון מורכב יחסית שיכול לקחת גם יותר מיומיים ולכן כדאי לתכנן מראש איך בדיוק תסתדרו בעזרת תחבורה ציבורית, השכרת רכב, נסיעות משותפות וכו'.
נציין גם שאם מדובר ברכב חדש, לעיתים יהיה הכי משתלם להחליף את כל מוח הגיר בהתאם להשתתפות העצמית שנקבעה באחריות.
קונים את כל סוגי הרכבים
לא משנה אם יש לכם רכב אוטומטי ישן, רכב ידני שאף אחד לא רוצה לנהוג בו או אפילו רכב מקולקל, אנו נשמח לקנות מכם את כל סוגי הרכבים ולתת לכם מחיר הוגן עבורם. צרו איתנו קשר עוד היום בטלפון 050-8004008 או דרך הטופס.